Nieuwsbrieven

Gebeurtenissen bij Kiwa Dare worden gecommuniceerd via een nieuwsbrief. Deze wordt gemaild naar geïnteresseerde en gedeeld via onze kanalen. Inschrijven op onze nieuwsbrief?  klik hier.

Solar Team Eindhoven

Vierde titel voor Solar Team Eindhoven in World Solar Challange?

Alweer voor de vierde keer ondersteunt DARE!! het team van de Technische Universiteit Eindhoven bij de strijd om de World Solar Challenge. Drie keer eerder wist het team de eerste plaats te veroveren. DARE!! medewerkers en met name, ouwe rot in het vak, Rob Wouters, speelde een belangrijke rol in deze overwinningen! Resultaten uit het verleden bieden echter geen garanties voor de toekomst dus ook al is de uitdrukking “driemaal scheepsrecht” de strijd voor de 2019 bokaal, ligt weer volledig open.

Cruiser klasse

De Bridgestone World Solar Challenge kent op dit moment drie klassen. Bij de oudste klasse, die sinds de eerste editie in 1987 wordt gehouden, gaat het alleen om snelheid. Het team van de Technische Universiteit Delft is in deze klasse met zeven! overwinningen uitzonderlijk succesvol. In 2013 werd de Cruiser Class voor zonneauto’s met twee of meer inzittenden toegevoegd aan het WK.

Bij de Cruiser klasse gaat het niet alleen om snelheid maar juist om een zo normaal mogelijke gezinsauto op zonne-energie te maken. Naast snelheid spelen comfort, aantal zitplaatsen, kilometers en praktische bruikbaarheid een grote rol. Stella Vie was dan ook de eerste en enige deelnemer in deze klasse die een zonne-auto wist te realiseren, die aan de internationale Regulation 100 voldeed. Daarmee verkregen ze van de RDW een heus Nederlands nummerbord, waarmee de auto gewoon de weg op mocht. Ook tijdens de editie van 2015 speelde dit aspect een belangrijke rol, toen het team niet de snelste tijd kon neerzetten, maar door het dragen van een nummerbord uitzonderlijk goed scoorde op de 'practicality' beoordeling.

 

Resultaten uit het verleden…

De veel gehoorde uitdrukking “resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst” geldt ook voor het team van de Technische Universiteit Eindhoven. Sinds de introductie van de zogenoemde Cruiser klasse, legde het team beslag op de eerste plaats. In 2013 werd met de Stella een afstand van 3022 kilometer afgelegd. Doordat de Stella meerdere zitplaatsen had werd dit vertaald in 9093 personen kilometers. Ruim meer dan de tweede plaats die “slechts” 6484 kilometer wist te behalen. Ook op het onderdeel praktische bruikbaarheid scoorde het team het beste, zodat de eerste plek met een score van 97,5% werd veiliggesteld.

In de 2015 editie werd het verschil met de Challenger klasse duidelijk. In de challenger klasse gaat het puur om snelheid. De Stella Lux was dit keer niet de snelste maar legde wel de meeste personen kilometers af en scoorde exceptioneel goed op de praktische bruikbaarheid.

In 2017 speelde vooral de efficiëntie een belangrijke rol. De Stella Vie behaalde met 10197 kilometer, opnieuw de eerste plaats voor het aantal personen kilometers maar sprong er vooral uit op het gebied van de efficiëntie 223,2 P-km/kWh ten opzichte van de tweede plek die 89,2 P-km/kWh behaalde. Een uitzonderlijke prestatie!

Nieuwe regels

In 2019 heeft de organisatie weer een aantal nieuwe (beperkende) maatregelen neergezet, waarmee de teams tot nog betere resultaten worden aangezet. Zo mogen de teams in de Cruiser klasse slechts met 4 personen rijden, waardoor het lastiger wordt om een grote voorsprong op personen-kilometers te behalen. Nog belangrijker is dat er op de afstand van 3022 km slechts twee keer bijgeladen mag worden aan het net, iets wat in voorgaande edities elke avond was toegestaan. De langste afstand die aan een stuk moet worden overbrugd is daardoor ruim 1200 km.

Stella Era

De laatste auto van de TU Eindhoven heeft de naam Stella Era meegekregen. Er zijn opnieuw duidelijke stappen gezet. De zonneauto haalt nog meer uit de zon door autonoom naar zonnige parkeerplekken te rijden en kan daarnaast haar energie delen met andere elektrische voertuigen.

Ook is er een grotere batterij geplaatst, waardoor de auto een indrukwekkende range heeft van wel 900 kilometer volgens de WLTP standaard zonder zon en 1.200 kilometer met zon. Geoptimaliseerd voor de Bridgestone World Solar Challenge is het bereik met zon zelfs 1.800 kilometer! 

Testen

Op de Stella Era zijn vele testen uitgevoerd. Bij DARE!! Services in Woerden heeft het team de EMC-testen uitgevoerd terwijl Rob Wouters het team verschillende malen in Eindhoven heeft bezocht om naar de elektrische veiligheid te kijken. Grote accu’s bevatten veel energie en dus is elektrische veiligheid niet iets om licht over te denken. Niet alleen onder normale omstandigheden maar ook wat er onverhoopt kan gebeuren bij een ongeval. EMC-metingen worden conform Regulation 10 uitgevoerd. Deze internationale regulation voor elektrisch aangedreven voertuigen kent eisen voor zowel de emissie - de hoeveelheid elektromagnetische straling die door een voertuig mag worden uitgezonden – als voor de immuniteit – de mate waarin het voertuig bestand is tegen elektromagnetische straling die het voertuig bereikt. Voor een elektrisch aangedreven voertuig barstensvol met elektronica zeker geen sinecure.

Succes!

De race vindt start op 13 oktober in Darwin. Bij de finish op 18 oktober in Adelaide weten we de efficiëntie score van het Solar Team Eindhoven. Na de jury-beoordeling op 19 oktober krijgt het team bij de prijsuitreiking te horen of het de vierde titel op rij heeft binnengesleept. DARE!! wenst het team in ieder geval alle succes bij deze bijzondere uitdaging!

 

 


Terug naar nieuwsbrief Nr. 48- DARE!! Nieuwsbrief Herfst 2019

Naar het overzicht van eerdere nieuwsbrieven