Nieuwsbrieven

Gebeurtenissen bij Kiwa Dare worden gecommuniceerd via een nieuwsbrief. Deze wordt gemaild naar geïnteresseerde en gedeeld via onze kanalen. Inschrijven op onze nieuwsbrief?  klik hier.

Automotive E-Markering vervangt e-Markering

Lees hier meer over de wijzigingen

Door toepassing van steeds meer communicatiebussen in tal van elektronische systemen in het voertuig en het geheel- of gedeeltelijk gebruik maken van elektrische aandrijving worden de huidige voertuigen meer en meer 'drive by wire'. Om dit allemaal probleemloos in elkaars nabijheid te laten functioneren, is het van belang alle toegepaste componenten zorgvuldig aan de juiste testen te onderwerpen.

Op dit moment staan de ontwikkelingen in de automobiel industrie niet stil. Door toepassing van steeds meer communicatiebussen zoals CAN, LIN en SENT in tal van elektronische systemen in het voertuig en het geheel- of gedeeltelijk gebruik maken van elektrische aandrijving worden de huidige voertuigen meer en meer 'drive by wire'. Om dit allemaal probleemloos in elkaars nabijheid te laten functioneren, is het van belang alle toegepaste componenten zorgvuldig aan de juiste testen te onderwerpen.

Meer weten over EMC en Automotive? Kom op 13 of 14 november naar ons EMC Automotive Event!

Voertuigen en hun componenten dienen minimaal aan de EMC eisen conform United Nations Regulation 10 te voldoen. Auto fabrikanten zullen echter voor vrijgave van een voertuig vele hogere eisen stellen aan hun toeleveranciers (waarbij elke fabrikant zijn eigen norm heeft). Hierop zullen we in dit artikel verder niet ingaan. We zullen ons richten op de aftermaket apparatuur welke wordt toegepast in voertuigen.

Hoe de normeringen op dit moment zijn opgesteld, kan het beste worden verduidelijkt aan de hand van onderstaande flowchart:

Systemen die, kort gezegd, direct- of indirect van invloed kunnen zijn op de voertuigprestaties, de bestuurder of andere weggebruikers (ofwel systemen die zogenaamd Immunity Related zijn), vereisen een type goedkeuring volgens Regulation 10. Overige systemen vallen onder de zelf certificeringsroute. Binnen Europa dienen dan testen conform de geharmoniseerde standaard EN50498 onder de EMC richtlijn 2004/108/EC getest te worden. De eisen uit deze standaard zijn op dit moment overeenkomstig de eisen uit Regulation 10. Fabrikanten kunnen dan voor toepassing binnen Europa een verklaring van overeenstemming (Declaration Of Conformity / DOC) opstellen op basis van de EN50498 onder de EMC richtlijn 2004/108/EC. Buiten Europa dient een verklaring van overeenstemming conform Regulation 10 te worden opgesteld.

Systemen die type goedkeuring vereisen (Immunity Related systemen), worden nu getest conform Regulation 10. Het type goedkeuringsnummer dat wordt afgegeven, ziet er (indicatief) als volgt uit:

Dit typegoedkeuringsnummer mag zowel binnen als buiten Europa (UN) op het product gevoerd worden.

Gewijzigd
Tot 1 november 2012 bestonden er twee type goedkeuringsroutes naast elkaar. Type goedkeuring binnen Europa, volgens de Automotive richtlijn 2004/104/EC (+ amendementen) en de type goedkeuring buiten Europa (UN) volgens Regulation 10.

Het type goedkeuringsnummer dat volgens 2004/104/EC werd afgegeven ziet er (indicatief) als volgt uit:

Na 1 november 2012 werden er geen type goedkeuringscertifcaten door de notified body's (Binnen Nederland RDW) afgegeven volgens de oude automotive richtlijn 2004/104/EC (+ amendementen), alleen nog volgens Regulation 10.

Conformity Of Production
Onderdeel van een typegoedkeuring is dat de Conformity Of Production gewaarborgd is. Hiervoor moet op regelmatige basis een herkeuring plaatsvinden met een minimum interval van 1 x per jaar. De herkeuring is geen volledige keuring maar een steekproefsgewijze deelmeting. Producten met een oude type goedkeuring volgens de 2004/104/EC (+ amendementen) mogen nog tot 1 november 2014 gevoerd worden en ook Conformity Of Production testen volgens de 2004/104/EC (+ amendementen) mogen nog uitgevoerd worden. Na deze datum is het voor lidstaten binnen Europa toegestaan om producten volgens de 2004/104/EC (+ amendementen) deze te weigeren.

Heeft u producten met een typegoedkeuring volgens de oude automotive richtlijn 2004/104/EC (+ amendementen) en wilt u deze om laten zetten naar Regulation 10? Maak dan gebruik van onze aktie:
Ontvang 50% korting op RDW afhandeling omzetten e-markering naar E-markering.

Meer informatie?
Wilt u meer informatie ontvangen over dit onderwerp, neemt u contact op met DARE!! Consultancy, Sander Diks. Telefoonnummer tijdens kantooruren: +31 348 43 09 79 of email consultancy@dare.nl

Schrijf hier in voor het EMC Automotive Event 2013


Terug naar nieuwsbrief Nr. 27 - Nieuwsbrief Herfst 2013

Naar het overzicht van eerdere nieuwsbrieven