Nieuwsbrieven
Gebeurtenissen bij Kiwa Dare worden gecommuniceerd via een nieuwsbrief. Deze wordt gemaild naar geïnteresseerde en gedeeld via onze kanalen. Inschrijven op onze nieuwsbrief? klik hier.
Referentie: Donkervoort
De EMC testen van de D8 GTO
Na een ontwikkeltraject van 2,5 jaar presenteerde Donkervoort de nieuwste generatie open sportwagen: de D8 GTO. DARE!! heeft dit indrukwekkende voertuig uitgebreid getest in de grote semi-anechoische ruimte, als onderdeel van de benodigde RDW typekeuring (E-markering).
De historie van het bedrijf Donkervoort begint in de plaats Tienhoven, waar in 1978 de eerste auto's uit de bescheiden werkplaats rijden. De oprichter, Joop Donkervoort, heeft een enorme passie voor sportwagens en de sportwagens van Donkervoort worden met de grootste zorgvuldigheid en oog voor detail ontworpen. Vanaf de beginjaren zijn al meer dan 1.100 sportwagens gebouwd. Deze wagens vonden hun bestemming bij de liefhebber van sportief autorijden in een wagen vol karakter. Sinds het jaar 2000 is Donkervoort gevestigd in een moderne bedrijfslocatie in Lelystad direct aan de A6 snelweg. Een echte Donkervoort staat synoniem voor een sportwagen met uiterst sportieve prestaties en een zeer eigen en aansprekend design. Het meest recente model, de Donkervoort D8 GTO, is hier weer een voortreffelijk voorbeeld van. Kijk en geniet…..
D8 GTO
De liefhebbers hebben er met spanning naar uitgekeken! Na een ontwikkeltraject van in totaal 2,5 jaar is de nieuwe generatie Donkervoort sportwagen ontstaan; de Donkervoort D8 GTO. De motor van deze sportwagen is gerealiseerd in nauwe samenwerking met Audi Quattro GmbH (Duitsland). De wagen is een mix van voortreffelijke vormgeving, state-of-the-art autotechniek en een sublieme beleving. Met een vermogen van 340 tot 400 PK, een koppel van 450 Nm en een gewicht van slechts 700 kg behoort de nieuwe D8 GTO tot een van de allersnelste sportwagens in Europa. Iets om trots op te zijn!
EMC testen t.b.v. E-markering
De D8 GTO dient, als voertuig dat bestemd is voor de openbare weg, een RDW typegoedkeuring
(E-markering) te ondergaan. Een onderdeel van deze typekeuring omvat het voldoen aan de EMC eisen voor voertuigen, zoals gesteld in de United Nations richtlijn Regulation 10 Revisie 4 'Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to electromagnetic compatibility'. In deze richtlijn wordt voorgeschreven dat het complete voertuig inclusief alle elektronica getest wordt op zowel smalbandig- als breedbandige elektromagnetische emissie in een frequentie gebied van 30 MHz tot 1 GHz.
Daarnaast dient het complete voertuig getest te worden op ongewenste beïnvloeding van de elektronica. Hierbij wordt een elektromagnetische veldsterkte opgewekt van 30 V/m (dit is een factor 3x hoger dan de industriële eis) in een frequentie gebied van 20 MHz tot 2 GHz. Voorwaarde bij deze immuniteitstesten is dat de voertuig elektronica zonder beïnvloeding dient te blijven werken. Zo mogen bijvoorbeeld de elektronische indicatoren in het dashboard niet beïnvloed worden en moet de aandrijfsnelheid van de motor constant blijven.
DARE!! Measurements EMC testen
De EMC testen van de D8 GTO zijn uitgevoerd in de grote semi-anechoische kamer van DARE!! Measurements, waarbij het voertuig in een aantal verschillende 'modes of operation' is getest. Zo wordt de hoogfrequent emissie gemeten in 'contact aan/motor uit' bedrijfsstand en in een 'motor aan' toestand met een toerental van 1.500 rpm. Daarnaast worden er hoogfrequent immuniteitstesten uitgevoerd onder rem condities en onder rijcondities bij een constante rijsnelheid van 50 km/uur. Tijdens deze testen wordt de status van het voertuig in de anechoische kamer gemonitord met behulp van een camera en een externe wielsnelheidopnemer. Tevens worden er diverse signalen van de voertuigelektronica gecontroleerd op goede werking. Het voertuig is opgesteld op een draaitafel met een diameter van 4 meter wat het mogelijk maakt om EMC testen uit te voeren vanuit verschillende invalshoeken. Daarnaast wordt gedurende de EMC testen de uitlaatgassen van het voertuig naar buiten afgevoerd middels een rookgas afzuigsysteem. Als eindconclusie kwam de Donkervoort D8 GTO met vlag en wimpel door zowel de EMC emissie als de EMC immuniteitstesten heen!
Donkervoort D8 GTO in de anechoische kamer van DARE!!
Onder accreditatie = internationale acceptatie
DARE!! Measurements is aangewezen als Technische Dienst voor de Rijksdienst Voor Wegverkeer (RDW) en door de Raad Voor Accreditatie geaccrediteerd voor o.a. EMC Automotive metingen op basis van Regulation 10. Daarnaast voert DARE!! Measurements EMC metingen uit conform diverse Automotive fabrikanten eisen waaronder Renault, PSA, General Motors en Ford. Voor deze laatste 2 fabrikanten zijn wij als enige testinstantie in de Benelux geaccrediteerd (AEMCLRP). De resultaten van de testen worden vastgelegd in een testrapport met ILAC logo. Het grote voordeel van een ILAC rapport is dat de resultaten door de ILAC-MRA ook in landen buiten Europa zoals o.a. USA, China en India worden geaccepteerd. Dit bevordert de internationale handelspositie van de fabrikant.
Informatie over Donkervoort
Voor meer informatie over Donkervoort kijk dan op: http://www.donkervoort.com/nl/
Voor meer informatie over de D8 GTO zie: http://www.donkervoort.com/nl/donkervoort-cars/models/donkervoort-d8-gto
Vragen? Heeft u specifieke vragen of wilt u meer weten wat DARE!! Measurements wellicht voor u kan betekenen in het kader van EMC testen en/of E-markering, neemt u dan contact op met Edwin vom Hofe (edho@dare.nl). Hij informeert u graag verder!