Nieuwsbrieven
Gebeurtenissen bij Kiwa Dare worden gecommuniceerd via een nieuwsbrief. Deze wordt gemaild naar geïnteresseerde en gedeeld via onze kanalen. Inschrijven op onze nieuwsbrief? klik hier.
Hoe gaat DARE!! om het de anti-Spam regeling?
Vanaf 1 oktober dit jaar gaat de anti-Spam regeling voor bedrijven van kracht. Wat houdt de regeling in en hoe gaat DARE!! hier mee om. Is een nieuwsbrief Spam?
Al geruime tijd is in Nederland een verbod op het versturen van spam aan natuurlijke personen van kracht. Per 1 oktober 2009 zal dit verbod worden uitgebreid met een spam verbod aan bedrijven. Wat is nu spam, wat zijn de (minimale) vereisten en hoe zal DARE!! hier mee omgaan.
Overlast
Het mag duidelijk zijn dat spam overlast veroorzaakt. Sterker nog als de trend zich voortzet lopen we het risco dat e-mail verkeer onmogelijk wordt. Zo kreeg de schrijver van dit artikel pas duizenden "bounces" in zijn inbox. Er was namelijk vanaf andere computers (vermoedelijk op gehackte PC's van nietsvermoedende gebruikers, een spam-mailing verstuurd vanuit zijn e-mail adres. Het opruimen van al deze berichten nam enkele uren in beslag. Alles weggooien was geen optie want er zaten ook serieuze berichten tussen.
Vervuiling
Wellicht is het niet bij iedereen zo erg maar tientallen berichten die dagelijks onze inboxen vervuilen is echt geen uitzondering. Het overgrote deel van deze berichten komt echter uit het buitenland. Deze spam valt echter buiten de macht van de Nederlanse wetgever...
Wat is Spam?
De vraag is dan wat is spam. Is alle ongevraagde e-mail spam? Volgens de definitie van de overheid is dit nu wel het geval. Hieronder vallen dan echter ook nieuwsbrieven en allerlei andere interessante berichten. De vraag reist dan of we niet het kind met het badwater weggooien en nog steeds met de echte spam (uit het buitenland) blijven zitten. Daarnaast is e-mail een goed middel om potentiele klanten (eenmalig) te benaderen of ze geinteresseerd zijn in de producten en/of diensten van een leverancier. Formeel zou dit nu ook niet meer mogen.
Oneerlijke concurrentie
Daarnaast ontstaat er een situatie van oneerlijke concurrentie. Vanuit het buitenland mag het wel terwijl het vanuit Nederland niet mag.
Waar moet een e-mailcampagne minimaal aan voldoen?
Een paar vuistregels:
- Natuurlijke personen hebben u vooraf toestemming gegeven voor de verzending of deze abonnees hebben een bestaande klantrelatie met uw opdrachtgever;
- Het e-mailbericht bevat de werkelijke identiteit van degene namens wie de e-mail is verzonden;
- Het e-mailbericht bevat een geldig postadres of e-mailadres waar ontvangers een verzoek toe kunnen richten om dergelijke berichten niet meer te ontvangen.
Hierin staat echter niets over de frequentie waarmee berichten worden verstuurd. Ik ontvang regelmatig ongevraagde interessante e-mail terwijl ik soms elke dag e-mail ontvang van een bedrijf waar ik ooit zaken mee heb gedaan. De eerste ervaar ik niet als spam de tweede situatie wel echt spam is.
Bestaande e-mail bestanden
Volgens de wet moeten ook bestaande e-mail bestanden weer geheel opnieuw toestemming verlenen. Buiten het feit dat dit een enorme administratieve last veroorzaakt moet er toch weer eerst een mailing (digitaal of op schrift) worden gestuurd. Als ieder bedrijf dit zou doen zou er pas echt een spam-storm ontstaan. De eerste van dit soort e-mailing heb ik echter al ontvangen.
Wat doet DARE!!?
DARE!! heeft sinds jaar en dag een relatief klein e-mail bestand. DARE!! heeft alleen belang bij werkelijk geinteresseerde partijen.
Verreweg de meeste personen in dit bestand zijn ook klant van DARE!! Er wordt 3 a 4 maal per jaar een nieuwsbrief verstuurd en tweemaal per jaar een uitnodiging voor onze cursus. Dat is dus veel minder dan 1 maal per maand.
De mailing wordt verstuurd vanuit een e-mail met een echte identiteit. Een reply komt dus gewoon aan. In iedere mailing staat een zogenaam opt-out adres waarbij u zich kunt afmelden. Degene die zich hier op afmelden worden binnen een week van de mailinglijst afgevoerd.
De e-mail is kleiner dan 50kb zodat uw inbox niet snel overbelast zal raken.
Hiermee voldoet DARE!! wellicht niet volledig maar toch grotendeels aan wat wettelijk gevraagd wordt.
Afmelden / opt-out
Mocht u willen afmelden, reply dan op deze e-mail of stuur een bericht naar redy@dare.nl (René Dijkstra). Ik zorg ervoor dat u onmiddelijk van onze mailinglijst wordt afgevoerd. Want zoals gezegd we zijn als dienstverlener alleen gebaat bij werkelijke geinteresseerde klanten en wil zeker niemand lastig vallen.
Klachten over DARE!! e-mailings
Heeft u klachten dan horen wij dat natuurlijk graag direct. Vanaf 1 oktober 2009 kunt u uw klacht echter ook kwijt bij: https://www.spamklacht.nl/asp/overspam/e-mailmarketing.asp